פודקאסט "הקוריאנים"
ב-20 השנים האחרונות אני עוסק בבניית עסקים וסגירה של עסקאות עם קוריאנים עבור הלקוחות שלי בקבוצת Yonaco, הפועלת מסיאול ומתל-אביב.
לעסקים עם קוריאה צרו איתי קשר:פרק 11: חזקים במסי ירושה, בחיסונים פחות
04.05.2021המשפחה השלטת בסמסונג תשלם את מס הירושה הגבוה מעולם ומשפחות אחרות כבר מתחילות לארגן מחדש את הקונגלומרטים שלהן. תחום הסוללות לרכב מושך המון כסף וגם מלחמות עסקיות. (אורך הפרק 34:03)
בפרק זה של "הקוריאנים", איציק יונה מסכם את אירועי חודש מאי 2021 בעולם העסקים והכלכלה של קוריאה. החודש עמד בסימן שני אירועים דרמטיים: תשלום מס הירושה הגדול ביותר בהיסטוריה על ידי משפחת סמסונג לאחר מותו של היו"ר לי קון-הי, ומה שנראה כמו מחדל בתוכנית החיסונים בקוריאה נגד הקורונה.
נפרק לגורמים את עסקת המיסוי המדהימה של משפחת לי, נבין כיצד ישולם סכום עתק של כ-11 מיליארד דולר, ומה זה אומר על מבנה הבעלות בצ'אבול הגדול במדינה. בנוסף, נבחן מדוע כלכלת קוריאה המצליחה מתמודדת עם קצב חיסונים איטי, נצלול לשינויים המבניים שמתרחשים בקונגלומרטים כמו SK, ונדון במשבר הדמוגרפי המחריף שהופך לאיום האסטרטגי הגדול ביותר על עתידה של המדינה.
עקרי הדברים:
- מהו גובה מס הירושה שמשפחת סמסונג נדרשת לשלם וכיצד היא מתכננת לעמוד בו?
- מדוע קצב מבצע החיסונים בקוריאה איטי משמעותית ביחס למדינות מפותחות אחרות?
- כיצד כלכלת קוריאה הפכה לעשירית בגודלה בעולם, ומהם האתגרים הדמוגרפיים העומדים בפניה?
- מהו הארגון מחדש הדרמטי שעוברת קבוצת SK ומה המשמעות שלו למבנה הצ'אבול המסורתי?
- אילו מהלכים מתרחשים בענקיות הסחר האלקטרוני כמו Coupang ו-Kakao?
סיכום פרק 11 של פודקאסט הקוריאנים
סיכום חדשות העסקים מקוריאה – מאי 2021
- נשיא קוריאה, מון ג'ה-אין, שלח מכתב תנחומים לנשיא ריבלין בעקבות אסון מירון.
- כלכלת קוריאה בשנת 2020: הכלכלה העשירית בגודלה בעולם עם תמ"ג לנפש של 31.5 אלף דולר, כשהיא עוקפת את ברזיל ורוסיה.
- הכלכלה הקוריאנית התכווצה באחוז אחד בלבד בשנת הקורונה, עדות לחוסן ויכולת התאוששות מהירה.
מס הירושה הגדול בהיסטוריה: משפחת סמסונג משלמת
- משפחת לי (The Samsung Family) תשלם את מס הירושה הגבוה ביותר ששולם אי פעם בעקבות מותו של היו"ר לי קון-הי.
- שווי העיזבון: כ-22 מיליארד דולר. גובה מס הירושה: 10.8 מיליארד דולר (12 טריליון וון קוריאני), שישולם על ידי ארבעת יורשיו.
כיצד ישולם מס הירושה?
- תרומות: טריליון וון ייתרמו להקמת בית חולים ומוסד מחקר למחלות מדבקות
- אוסף אמנות: אוסף אמנות עצום בשווי 3 מיליארד דולר, הכולל יצירות של פיקאסו, מונה ושגאל, ייתרם למוזיאונים לאומיים וייחשב כחלק מתשלום המס
- תשלומים: יתרת הסכום, כ-7 מיליארד דולר, תשולם בשישה תשלומים על פני חמש שנים.
- מי מרוויח מהמהלך? בנו הבכור, ג'יי וואי לי, יחזק את שליטתו בחברות המפתח בקונצרן סמסונג.
ארגון מחדש בצ'אבולים: SK טלקום מתפצלת
- הרגולטור הקוריאני פועל נגד מבנה הבעלות המסורתי של הצ'אבולים, המבוסס על שרשורי החזקות.
- SK טלקום, חברת התקשורת הגדולה בקוריאה, מתפצלת לשתי חברות החזקה נפרדות כדי לפשט את המבנה.
- חברה אחת תרכז את שירותי התקשורת והענן.
- חברה שנייה תחזיק בהשקעות הטכנולוגיות, כולל יצרנית השבבים Hynix, פעילות מסחר אלקטרוני (11Street) ועוד.
- המהלך מאלץ את SK להגדיל החזקות בחברות-בנות כדי לעמוד ברגולציה החדשה, מהלך שיעלה מיליארדי דולרים.
משבר החיסונים והקורונה בקוריאה
- המצב הנוכחי: עלייה במספר הנדבקים היומי לרמה של 600-700, אך הקוריאנים נכנסו לשגרת קורונה והכלכלה ממשיכה לתפקד.
קצב החיסונים האיטי
- למרות תוכנית שאפתנית להגיע לחיסון עדר עד ספטמבר, קצב ההתחסנות איטי מאוד
- רק כחצי אחוז מהאוכלוסייה התחסן באופן מלא, וחמישה אחוזים קיבלו מנה ראשונה.
הסיבות האפשריות למחדל
- חרדה לאומית: חשש של הציבור מתופעות לוואי, בדומה לחרדה מחיסוני שפעת.
- בעיות אספקה ותפעול: ייתכנו בעיות לוגיסטיות שהממשלה אינה מפרסמת.
- הנשיא עצמו התחסן מאוחר יחסית, רק לאחר שהתברר קצב ההיענות הנמוך.
המשבר הדמוגרפי והשלכותיו על עסקים בקוריאה
- הבעיה הדמוגרפית היא "בעיית הבעיות" של קוריאה. המדינה הפכה ל"מדינה מזדקנת" ב-2017 ותהפוך ל"סופר-מזדקנת" ב-2025.
- נתון מדאיג: מעל 40% מהקוריאנים מעל גיל 65 נמצאים מתחת לקו העוני – השיעור הגבוה ביותר ב-OECD.
- מספר החקלאים והדייגים צונח, וכמעט מחציתם מעל גיל 65, מה שמגביר את התלות בייבוא מזון.
- שיעור הפריון בקוריאה ירד מתחת ל-1 – הנמוך ביותר ב-OECD. סקר מגלה כי נשים קוריאניות משכילות מעדיפות קריירה על פני נישואין וילדים.
השקעות ועסקאות בעולם העסקים הקוריאני
- Kakao ממזגת את פעילות האופנה שלה עם פורטל Zigzag כדי להתחרות ב-Naver ו-Coupang.
- Krafton (מפתחת PUBG) מתכננת הנפקה בבורסה של סיאול לפי שווי של 18 מיליארד דולר.
- SK רוכשת 16% מקבוצת הקימונאות הגדולה בווייטנאם תמורת 400 מיליון דולר.
- LG ו-GM מקימות מפעל סוללות שני בארה"ב בהשקעה של 2.3 מיליארד דולר.
- Posco מקימה מפעל לייצור ליתיום בקוריאה כדי להפחית את התלות בייבוא.
- סמסונג דיספליי מוכרת חלק מהחזקותיה בענקית הזכוכית Corning תמורת 1.6 מיליארד דולר, ככל הנראה כדי לממן את תשלומי מס הירושה.
- מייסד Kakao מתחייב לתרום יותר ממחצית הונו (כ-6 מיליארד דולר) במסגרת יוזמת The Giving Pledge של ביל גייטס.
תמלול מלא של הפרק
איציק: [00:00:08] שלום לכם וברוכים הבאים לפודקאסט הקוריאני על אנשים ועסקים בקוריאה. אני איציק יונה. נסכם בדקות הקרובות את ענייני השעה בעסקים ובכלכלה בקוריאה בחודש שהסתיים ב-1 במאי 2021.
איציק: [00:00:23] את תמצית העניינים תוכלו לקרוא גם בירחון קוריאה לעסקים, שמפיקה קבוצת יונאקו, המומחים לעסקים בקוריאה.
איציק: [00:00:30] החודש היה בסימן של מס הירושה הגדול ביותר בהיסטוריה וגם מה שנראה כמו התחלה של איזה מחדל חיסונים קוריאני.
איציק: [00:00:39] ראשית, לגבי האסון במירון,
איציק: [00:00:42] נשיא קוריאה, מון ג'ה-אין, שלח מכתב ניחומים לנשיא ריבלין.
איציק: [00:00:46] מון הביע תפילה לקורבנות וניחומים למשפחות, איחולי החלמה מהירה לפצועים וגם, שימו לב, תקווה לניהול מהיר של תחקיר האירוע. כל כך קוריאני.
איציק: [00:00:59] קוריאה הייתה שנה שעברה ב-2020 הכלכלה העשירית בגודלה בעולם עם תוצר לנפש של 31.5 אלף דולר.
איציק: [00:01:10] תוך כדי זה היא גם עקפה את ברזיל ואת רוסיה שהיו לפניה בתור, והקוריאנים מאוד מאוד אוהבים את ה… את הדירוגים האלה.
איציק: [00:01:19] אבל את האמת שהם עשו יפה מאוד, הם היו הכלכלה אחת המוצלחות ב-2020. הם… הכלכלה התכווצה רק באחוז אחד, כשאנחנו ראינו כלכלות שמתכווצות באחוזים רבים.
איציק: [00:01:31] וזה כמובן תוצאה מיידית של יכולת ההתאוששות המהירה מאוד של הכלכלה שלהם במהלך הקורונה וגם נטרול מהיר של כל ההשפעות הכלכליות של המגפה. בעניין הזה יש להם יכולת התאוששות ויכולת תגובה מהירה לאירועים משבריים כאלה ובאמת כל הכבוד.
איציק: [00:01:53] החודש התבשרנו שמשפחת לי, שהיא המשפחה ששולטת בקבוצת סמסונג, או כמו שהקוריאנים קוראים להם "The Samsung Family", ישלמו את מס הירושה הגבוה ביותר ששולם מעולם.
איציק: [00:02:08] וזה בעקבות מותו של היושב ראש המנוח של הקבוצה, לי קון-הי.
איציק: [00:02:14] והבן אדם הלך לעולמו אחרי ארבע או חמש שנים בקומה והוריש נכסים בשווי של בערך 22 מיליארד דולר.
איציק: [00:02:23] ולפי החוקים בקוריאה, מס הירושה על סכום כזה צריך להיות משולם במזומן, למרות שההון שלו לא היה במזומן. ההון שלו היה במניות, באוצרות אומנות וכולי וכולי.
איציק: [00:02:37] עדיין סוכמים את כל סכום ההון שלו, כמה מה השווי של ההון שלו ועל זה צריך לשלם מס ירושה בסדר גודל של בין 50 ל-60 אחוז.
איציק: [00:02:49] אז סך הכל, מס הירושה שהוא היה צריך לשלם, שהמשפחה הייתה צריכה לשלם, הסתכם ב-10.8 מיליארד דולר. זה בקוריאנית אומר 12 טריליון וון קוריאני.
איציק: [00:03:04] כמו שאמרנו, רוב הנכסים שהיו הם במניות של חברות, בעיקר סמסונג אלקטרוניקס, שבה הוא החזיק 4%, אבל במציאות של קונגלומרטים קוריאנים, באמצעות 4% ועוד כל מיני שרשורי החזקות, אתה יכול לשלוט בקונגלומרטים עצומים כמו כמו סמסונג.
איציק: [00:03:25] כמובן, החזקות בסמסונג Life Insurance, שמהותית של 21% כמעט. החזקות של בסמסונג C&T שזה חברת החזקות שמחזיקה בין השאר בחברות אחרות בקבוצה, וגם החזקות בתחומי ההנדסה. הם למשל אלה שבנו את בורג' ח'ליפה בדובאי. יש להם פעילות בתחום בתחום האופנה, בתחום הסחר, בתחום המלונאות, כמו מלון שילה, בתחום התיירות והאנטרטיינמנט ועוד ועוד ועוד.
איציק: [00:03:55] אז יש פה 12 טריליון וון, כמו שאמרנו 10.8 מיליארד דולר, שצריכים להיות משולמים על ידי ארבעה אנשים. זאת אשתו, שהיא טייקונית בלי עין הרע, בנו הבכור, ג'יי וואי, שהוא היורש של האבא, הוא הוא זה שכנראה יהיה היושב ראש הבא או בעצם בכל מקרה הוא יהיה בעל השליטה בקונצרן סמסונג, ושתי בנות.
איציק: [00:04:18] וה-12 טריליונים האלה, על פי ההסכם שתפרו החבר'ה המאוד מוכשרים ממשרד עורכי הדין Kim & Chang, ישולמו כדלקמן:
איציק: [00:04:28] טריליון וון ישולמו במזומן כתרומה להקמת בית חולים, מעבדה ומוסד מחקר לכל הנושא של מחלות מדבקות, וסכום נכבד מתוך זה גם ייתרם לילדים חולי סרטן וילדים שחולים במחלות נדירות אחרות.
איציק: [00:04:45] מיסטר לי המנוח, זכרונו לברכה, החזיק אוסף אמנות עצום שהשווי שלו הוא בערך שלושה מיליארד דולר. והאוסף הזה, כחלק מהסכם מהתשלום של המס, האוסף הזה ייתרם למוזיאונים ולגלריות לאומיות בקוריאה, וזה ייחשב כחלק מתשלום המס. בין השאר יש באוסף הזה יצירות של פיקאסו, של מונה, של שגאל, מקוריות.
איציק: [00:05:10] אז זה חלק גדול מה… העסק הזה יועבר לגלריות לאומיות וזה ייחשב כתרומה או בעצם תשלום המס של ה… של המשפחה.
איציק: [00:05:21] נשארנו עם כשבעה מיליארד דולר, שזה בערך 8 טריליון וון. זה ישולם בשישה תשלומים על פני חמש שנים, כפי שמאפשר החוק בקוריאה. כמובן הם מאוד דאגו שהכל יהיה מבחינת נראות, הכל ייראה נקי.
איציק: [00:05:35] ועד כמה שאני זוכר, לפי החוק, הסכומים האלה נושאים ריבית, אז 7 מיליארד דולר על פני חמש שנים, יש פה רק הריבית פה יכולה לפרנס חלק גדול מאיתנו להרבה שנים.
איציק: [00:05:46] המשפחה, היה חשוב מאוד לציין ש… שמסים זה זה חובה ויש לשלם אותם ככתבם וכלשונם ושלא הייתה להם כל כוונה להתחמק מהתשלום או מחלקו.
איציק: [00:05:57] נחכה כמה כמה ימים או שנים ונתחיל יתחילו לצוף בטח כל מיני הסדרים שעשו כאן החבר'ה האלה, אבל בואו נראה.
איציק: [00:06:06] מי שבטוח ירוויח מכל המהלך הזה זה ג'יי וואי, האח הבן הבכור, שבעצם יחזק את השליטה שלו בחברות מרכזיות בקבוצה, כיוון שחלק מהמניות או המניות בעצם שהחזיק האב יחולקו בין ארבעת היורשים והוא בעצם מחזק את השליטה שלו בחברות שבעצם מחזיקות את כל מגדל הקלפים הזה שנקרא קבוצת סמסונג.
איציק: [00:06:32] לצערו, הוא קיבל וניהל את כל העסק הזה מבית כלא. הוא נמצא עכשיו, הוא מרצה עונש מאסר של 30 חודשים על חלקו בשוחד שחולק לנשיאה פארק גון-הייה, שהיא מרצה עונש מאסר של 24 שנים.
איציק: [00:06:48] עוד מהלך מעניין שמתחיל כנראה תהליך שקורה בקוריאה, מה שאנחנו אנחנו מכנים אותו קריסת המגדלים. זה משהו שקרה כאן בארץ לפני כמה שנים.
איציק: [00:07:01] הרגולטור הקוריאני החליט שנמאס לו לראות החזקות של קונגלומרטים ענקיים דרך כל מיני שברי החזקות ודרך שרשרת של בעלויות חלקיות. וככה מסתבר שמשפחות מחזיקות בחברות ענק על ידי החזקה בשלושה, בחמישה, בשבעה אחוז. ראינו את זה כמה דקות לפני כמה כמה שניות בקשר לסמסונג.
איציק: [00:07:25] ולכן יש תקנות חדשות שמתחילות להיות מופעלות בשנה הבאה, שתכף נדבר עליהם, וזה גורם לקונגלומרטים הגדולים להתחיל לסדר את ההחזקות שלהם, כי הם כבר הבינו שהמשחק מתחיל להיגמר וצריך להתחיל לקפל את כל המגדלים שהם בנו על פני ה-70 שנה האחרונות.
איציק: [00:07:46] הראשונה שמתחילה לעבוד זו SK טלקום. SK טלקום זה חברה בתוך קבוצת SK.
איציק: [00:07:52] היא בעצם קבוצת התקשורת הסלולרית הגדולה ביותר בקוריאה, מחזיקה רק במובייל יותר מ-50% מהמנויים.
איציק: [00:08:00] ובתוך הקבוצה יש החזקות בכל… בכל דבר ועניין, הרבה בטכנולוגיה, כמו למשל החזקה בהייניקס, שזה יצרנית הזיכרונות, אחת הגדולות בעולם, ועוד ועוד.
איציק: [00:08:13] הקבוצה מתפצלת לשתי חברות החזקה. חברה אחת תחזיק בכל שירותי התקשורת, שירותי הענן וכל השירותים שמשרתים מנויים. והקבוצה השנייה תחזיק בכל ההחזקות הטכנולוגיות, כמו למשל יצרנית השבבים הייניקס, כל התחום של מסחר אלקטרוני, היא מחזיקה באתר האינטרנט 11Street, שזה אחד מאתרי האי-קומרס הכי גדולים בקוריאה, חברת שירותי שמירה ADT, שירות המפות המאוד מאוד פופולרי של T-Map ועוד ועוד.
איציק: [00:08:44] וככה הם יגיעו למצב שהם מתחילים להתארגן לקראת התקנות החדשות, שבעצם מגבילות את הבנייה של מגדלי החזקה. ובין השאר יאסר על החזקה בחברות בנות שהן נסחרות כאשר ההחזקה היא פחות מ-30%.
איציק: [00:09:02] אז רק נתאר לעצמנו מצב שקבוצת SK טלקום מחזיקה 20% בערך בהייניקס. בשביל להגיע ל-30% היא צריכה להשקיע בערך 10 מיליארד דולר.
איציק: [00:09:13] כל התהליכים האלה הם יהיו חייבים לסגור עד סוף השנה, כדי שהעסק יהיה מאורגן ומוכן. גם ככה כל הגופים האלה גדלו וצמחו בלי סדר, זה בהחלט זמן לעשות שמה סדר.
איציק: [00:09:27] שוק ההון חושב שזה מהלך מאוד שמציף ערך והמניה של SK טלקום עלתה בחודש שעבר ב-15% בציפייה שהמהלך הזה יוגשם, מה שמראה שההחלטה הזאת כנראה הייתה נכונה בטעמים של השוק.
איציק: [00:09:42] בהמשך נראה כנראה קונגלומרטים נוספים שיבצעו מהלכים כאלה לפשט את ההחזקות שלהם. נראה שהבאות בתור יהיו יונדאי רכב, שגם שמה יש משפחה שמחזיקה שכל אחד מחזיק איזה שבר החזקה ודרך כל מיני שרשורים מחזיקים את כל הקונצרן הזה של יונדאי מוטורס.
איציק: [00:10:03] קבוצת האנווה, שזה חברה רב-תחומית, וגם שם יש החזקות שמפוזרות בין האב ושלושת בניו וצריך שמה לארגן את הדברים גם כן לקראת איזשהו חלוקה עתידית בין שלושת הבנים.
איציק: [00:10:18] למרות שהוא לא כל כך מבוגר, הוא רק בן 70, אבל בדרך כלל מתחילים בשלבים האלה להתארגן.
איציק: [00:10:24] בואו נראה מה קורה בתחום בתחום הקורונה, שלאט לאט אצלנו ירד מהכותרות, אבל בקוריאה זה עדיין חלק מהיומיום.
איציק: [00:10:33] החודש ראינו עלייה במספר הנדבקים היומי בקורונה לרמה של 600-700 ביום, זה כבר מתחיל להגיע לרמות שקוריאנים לא הכי אוהבים. ב-1,000 נדבקים ביום כבר הכריזו גל שני. אז כך שאנחנו לאט לאט מזדחלים לכיוון הזה.
איציק: [00:10:49] אבל מצד שני רואים שהקוריאנים די נכנסו למה שאפשר לקרוא שגרת קורונה. ונראה שהם חיים לא רע עם זה. הכלכלה עובדת, אומנם יש תחומים שלמים שהם לא פעילים. אבל עדיין העסק, אנחנו רואים שהעסק עובד, הכלכלה צומחת, כולם נמצאים באיזשהי שגרת קורונה וכולם התקבעו על שגרת הקורונה ולמדו לחיות איתה.
איציק: [00:11:16] רמת הריחוק החברתי למשל באזור סיאול וסביבתה נותרה על רמה שתיים. בעיקר בולטת המגבלה על התכנסות של יותר מחמישה אנשים במקום אחד. אתה לא יכול ללכת עם המשפחה שלך לארוחת ערב. בעצם עם המשפחה הגרעינית אתה יכול, אבל אם זה אנשים מחוץ למשפחה הגרעינית, אתה לא יכול, וכולי.
איציק: [00:11:36] מספר החולים הפעילים בקוריאה עומד על 8,500. עד כה נפטרו כ-1,800 איש. תזכרו שזה מדינה עם 52 מיליון תושבים.
איציק: [00:11:48] עם כל זה, אנחנו היינו מצפים שהקוריאנים יתחילו, אחרי שהם ראו מה קורה אצלנו במדינות אחרות, התחילו להתחסן באגרסיביות. הם באמת שמו תוכנית לחסן, להגיע לחיסון עדר עד ספטמבר. ובדרך כלל קוריאנים ששמים תוכנית, הם עומדים גם בלוחות הזמנים וגם ביעדים.
איציק: [00:12:09] הם התחילו לחסן בסוף פברואר, אבל היום אנחנו חודשיים אחרי, רק בערך רבע מיליון קוריאנים התחסנו חיסון מלא, כלומר שני חיסונים, זה בערך חצי אחוז, ועוד בערך 5% קיבלו חיסון ראשון בלבד.
איציק: [00:12:24] וזה ממש ממש מתנהל בהצלתיים. זה, הם גם לא מפרסמים כמה התחסנו, הם… זה לא מופיע בכותרות בעיתונים. משהו שמה תקוע ולא ברור מה בעצם מעכב את התהליך הזה. למה בעצם הם לא הם לא שועטים על מנת לעמוד ביעדים שהם הציבו לעצמם.
איציק: [00:12:42] אז זה יכול להיות או שכנראה יש חרדה לאומית מהקטע הזה של החיסונים. גם בחיסוני שפעת אנחנו יודעים שיש חרדה בקוריאה, ואף אחד לא רוצה להיות שפן ניסיון וכולם רוצים לראות שכולם התחסנו לפניו. אפילו נשיא קוריאה לא התחסן בין הראשונים.
איציק: [00:12:59] רק שהוא ראה שאין פה אין לו יותר מדי היענות, הוא מצא את עצמו מתחסן מול מצלמות. ומצד שני יכול להיות שיש בעיות באספקה, בעיות בתפעול של המערכת. זה, למרות שבפועל הם הזמינו, לכאורה הם הזמינו 100 מיליון מנות, שזה אמור להספיק להם ויותר. יש פה, יש פה משהו שתקוע והם לא מדברים עליו. אז זה אומר שיש פה בעיה ותכף אנחנו נחכה שבוע שבועיים, אנחנו נתחיל… יתחילו לדבר על הבעיה ובואו נראה מה קורה עם זה.
איציק: [00:13:28] כמה סוגיות שאני רוצה לכסות בקצרה.
איציק: [00:13:32] דבר ראשון זה שאני קורא לו בעיית הבעיות של קוריאה, זה הבעיה הדמוגרפית. ונדבר על כמה כמה אספקטים שעלו החודש בקשר לזה.
איציק: [00:13:43] רק לתת רקע, קוריאה הפכה למה שמכונה "מדינה מזדקנת" ב-2017. מדינה מזדקנת זה מדינה ש-14% מהתושבים שלה הם בני 65 ומעלה.
איציק: [00:13:56] בשנת 2025, זה עוד ארבע שנים, היא תהפוך למדינה "סופר-מזדקנת", שאז 20% מהאוכלוסייה יהיו בני 65 ומעלה.
איציק: [00:14:07] אז כמה מתוצרי הלוואי של התהליך הזה.
איציק: [00:14:10] פי דוח שפרסם ה-OECD, מעל 40% מהקוריאנים שהם בגילי 65 נמצאים מתחת לקו העוני. זה השיעור הגבוה ביותר מכל מדינות ה-OECD, מכל המדינות המפותחות בעולם, יש 37 מדינות כאלה, ישראל היא ביניהם.
איציק: [00:14:26] כשמדברים על קוריאה כמדינה עשירה, צריך לראות שהעושר הזה נמצא במקומות מסוימים ולא נמצא במקומות אחרים. 40%, כמעט חצי מהקוריאנים בגילי 65 ומעלה מתחת לקו העוני.
איציק: [00:14:40] בין הסיבות שהדוח הזה מונה, זה תוכניות פנסיה שאינן בשלות, והרבה עובדים שמופרשים לגמלאות כבר בגילאים, בגילאי ה-50. אנחנו רואים אנשים מאוד מוכשרים שעבדו בחברות גדולות, ובגיל 55 המדיניות של החברה זה להפריש אותם לפנסיה. מקדמים אותם, נותנים להם משכורות גבוהות לקראת הסוף, ובגיל 55 חותכים ושולחים אותם הביתה. ואיפה אנחנו רואים את האנשים האלה? אתם תסתובבו ברחובות סיאול, אתם תראו אותם כנהגי מוניות, כשומרים בבניינים, ככאלה שנותנים להם להיות אחראים על איזושהי 200 מטר מדרכה והם אחראים על החניה במדרכות האלה. וגם המון המון אנשים, אתם רואים המון אנשים מבוגרים אוספים בקור אימים, אוספים קרטונים ומוכרים אותם כנראה לאיזושהי מערכת שאוספת את זה מהם. את האמת, קצת כואב הלב ושלא… ושלא נדע, כמו שאומרים אצלנו.
איציק: [00:15:35] עוד נתון מעניין שעלה, שעלה החודש, מספר הקוריאנים שעוסק בחקלאות ובדיג. קוריאה במקור היא מדינה חקלאית, בערך כמו שאנחנו היינו. והשיעור הזה הולך… מספר האנשים שעוסקים בחקלאות הולך ויורד.
איציק: [00:15:50] בחמש השנים בין 2015 ל-2020, מספרם של העוסקים בחקלאות ירד ב-10% והם היום בערך 2.5 מיליון תושבים.
איציק: [00:16:00] מה שעוד יותר מעניין, שכמעט חצי מהחקלאים והדייגים האלה הם בני 65 ומעלה, ואנחנו מבינים שתוך כמה שנים מספר העוסקים בחקלאות ובדיג יהפוך להיות ממש ממש קטן. קוריאנים יצטרכו להמשיך ולהגדיל את היכולת שלהם לספק לעצמם את מוצרי החקלאות מיבוא ולא מתוצרת עצמית.
איציק: [00:16:21] עוד אספקט מעניין של התחום הזה, של התחום הדמוגרפי, כפי שדיווחנו, כמו שתיארתי בחודש שעבר, קוריאה הגיעה לשיא מעניין שבו שיעור הפריון בקוריאה ירד מאחד. זה אומר שבממוצע לאישה יש פחות מילד אחד.
איציק: [00:16:41] זה המספר הנמוך ביותר ב-OECD, וזה גם המספר היחיד, המדינה היחידה ב-OECD ששיעור הפריון שלה נמוך מאחד.
איציק: [00:16:50] ועשו סקר קוריאני בשביל לנסות להבין מה מניע את ה… מאיפה זה מגיע? מאיפה מגיע העניין הזה, ששיעור, גם שיעור הנישואין בקוריאה הוא בשפל עולמי, אני חושב שלא היה אי פעם בקוריאה, וגם שיעור הילודה בקוריאה הוא הכי נמוך שהיה אי פעם.
איציק: [00:17:10] והמסקנה של הסקר הזה מתמקדת בעיקר בנשים הקוריאניות. נשים קוריאניות, שרובן משכילות ומצליחות ועובדות, כבר לא מאמינות לא בנישואין ולא בילדים.
איציק: [00:17:22] מכיוון שהם כולם מרוכזות רק בכאן ובעכשיו ולא במה שהיה ולא במה שיהיה. וזאת הסיבה שגוררת את כל העסק, כל הבעיה הדמוגרפית הענקית הזאת שהולכת ומביאה את קוריאה למה שאנחנו, מה שתמיד אני קורא, הצוק הדמוגרפי הזה.
איציק: [00:17:43] מאוד מעניין. עד כאן בנושא הדמוגרפי.
איציק: [00:17:46] נעבור לתחום המשחקים שהוא תחום מאוד מאוד דומיננטי בקוריאה. גם מכיוון שרוב הקוריאנים משחקים במשחקים בטלפון, וגם זה ענף יצור עיקרי ומאוד משמעותי של קוריאה. דרך אגב, אתם צריכים לראות אנשים בני 70 יושבים ברכבת ומשחקים במשחקי מחשב או משחקי מובייל, שזה תופעה ממש מדהימה.
איציק: [00:18:11] ברבעון הראשון של השנה קוריאנים קנו כל מה שאנחנו קוראים in-apps, כל האביזרים שאפשר לקנות במהלך משחקים בטלפון וכל מיני דברים שיעזרו לך וכוחות. קוריאנים קנו ברבעון הראשון, בשלושה חודשים, בסכום של חצי של מיליארד וחצי דולר. זה הסכום הגבוה מעולם ברבעון שאי פעם קוריאנים קנו.
איציק: [00:18:35] מי שאסף חלק את החלק הגדול ביותר של הכסף הזה זה חנות האפליקציות של גוגל. כמו שאנחנו זוכרים, קוריאה היא מלכת האנדרואיד ורוב האנשים שם מחזיקים טלפונים כמובן של סמסונג וגם קצת של LG, וזה גם עוד מעט כבר לא יהיה. אבל מי שאסף 80% מהכסף היא חנות האפליקציות של גוגל.
איציק: [00:19:01] אפל עם App Store אספו רק 7% מהסכומים האלה.
איציק: [00:19:06] ברמת המשחקים, המשחק הכי בולט מבחינת המשתמשים, משחק שנקרא Cookie Run: Kingdom, שהוא המשחק המשוחק ביותר בקוריאה בחודש מרץ.
איציק: [00:19:17] בחודש מרץ שיחקו במשחק הזה 3.06 מיליון משתמשים. יותר מחצי מהם הם נשים, 57% היו נשים.
איציק: [00:19:29] המשחק שהכניס הכי הרבה כסף היה משחק של NCSoft שנקרא Lineage M והכניס סדר גודל של 65 מיליון דולר.
איציק: [00:19:41] קצת על סחר אלקטרוני, שבעקבות הקורונה הפך להיות חלק דומיננטי מאוד בכלכלת הצריכה של קוריאה.
איציק: [00:19:51] כמעט מחצית הקוריאנים משתמשים בפלטפורמת הסחר Coupang. זה חברה מאוד גדולה, זה מה שאנחנו קוראים אמזון הקוריאנית. היא הנפיקה בתחילת השנה בסכומים של עשרות מיליארדים בארצות הברית בנאסד"ק.
איציק: [00:20:07] לקופנג במרץ היו 21.5 מיליון משתמשים פעילים. משתמשים שהשתמשו בקופנג במהלך חודש מרץ. נזכור שבקוריאה יש 50 מיליון תושבים, אנחנו ממש ממש קרוב מאוד למחצית מהאוכלוסייה.
איציק: [00:20:23] אחרי קופנג השתמשו בפלטפורמות מסחר כמו 11Street, שדיברנו עליה מקודם, ששייכת לקבוצת SK עם 7.5 מיליון משתמשים. Gmarket, או מה שהקוריאנים קוראים G-Mart, עם שישה מיליון משתמשים. WeMakePrice, מה שהקוריאנים קוראים WeMade, לקחו סדר גודל של 4.5 מיליון משתמשים.
איציק: [00:20:46] זה ככה נראית התעשייה. תעשייה שיש עליה גם המון המון אטנשן, במיוחד כשאיביי הולכת למכור את הפלטפורמות שלה, בראשם Gmarket, ומחכים לראות מי לוקח את הדבר הזה אליו. זה כנראה יהיו שחקנים אסטרטגיים ולא שחקנים פיננסיים. משהו כמו קבוצת לוטה או מישהו אחר שפשוט יקח את כל הפעילות אונליין הזאת וישמש… יכניס אותה לתוך הפלטפורמות שלו.
איציק: [00:21:15] תחום הרכב, קבוצת יונדאי-קיה שזה קבוצה אחת עם שני מותגים, הם ספגו מכה מאוד מאוד רצינית מהשוק… מהשוק הסיני. הם מכרו בסין ב-2016 סדר גודל של מיליון 800 אלף כלי רכב, ושנה שעברה רק 660 אלף. זה… זה ירידה של בערך שני שליש.
איציק: [00:21:39] והם… וזה לא שוק שאפשר להתעלם ממנו, במיוחד שהוא שותפת הסחר הכי גדולה של קוריאה ונמצאת מעבר פה שעה טיסה במטוס.
איציק: [00:21:51] וגם שוק… השוק הסיני הוא שוק הרכב הירוק הגדול ביותר בעולם. ולכן יש תוכנית ביונדאי-קיה לכבוש מחדש את כל השוק הסיני. ובמסגרת התוכנית הזאת החליטו שהם פותחים מרכז פיתוח בסין ומציגים באופן עקבי כל שנה רכב חשמלי חדש לשוק הסיני. השנה הרכב הראשון יהיה קיה איוניק 5, שהוא רכב חשמלי מלא. אני חושב שזה קיה, אם לא יונדאי, גם אני מתבלבל מדי פעם.
איציק: [00:22:25] אז זה בהחלט יעד אסטרטגי שהקבוצה, קבוצת הרכב החמישית בגודלה בעולם מתכוונת להשיג.
איציק: [00:22:33] תמיד אומרים על קוריאנים, תמיד כשאנחנו מדברים בשנתיים האחרונות אז ענף הרכיבים והצ'יפים זה ענף שתמיד שולט גם בסכומים וגם ביצור וגם בביקושים. כנראה שלא רק צ'יפים נמצאים היום בתקופת הקורונה בביקושים גואים.
איציק: [00:22:51] גם תעשיית המסכים הקוריאנית רואה עלייה חדה מאוד בביקושים ובמחירים בעקבות קפיצה בביקושים גם למחשבים ניידים, מסכי מחשב, טלוויזיות גדולות.
איציק: [00:23:04] השחקן הכי גדול היום בשוק הוא LG Display, כמובן מקבוצת LG. היא מהווה 9% משוק הפאנלים לטלוויזיות בעולם, במקום חמישי אחרי שחקנים סינים וטייוואנים.
איציק: [00:23:14] סמסונג שנמצאת עכשיו במעבר בין טכנולוגיות, היא מסבה את כל קווי היצור שלה ואת כל הפוקוסים שלה לטכנולוגית קוואנטום-דוט. היא עדיין לא נמצאת ברשימת המובילות העיקריות, אז השוק בעצם פתוח ל-LG Display לעשות ולהגדיל את נתחי השוק שלה.
איציק: [00:23:35] אנחנו מדברים על שוק המסכים עצמו ולא על שוק הטלוויזיות, אלה שני שווקים נפרדים לחלוטין. שוק המסכים זה שוק שמייצר מסכים שטוחים ומוכר אותם ליצרני הטלוויזיות. שוק הטלוויזיות אלה מסכי הטלוויזיה שאנחנו קונים.
איציק: [00:23:50] עוד תופעה קוריאנית ייחודית, המייסד של קבוצת קקאו ומי שהוא כיום היושב ראש בפועל שלה, מיסטר קים בום-סו,
איציק: [00:24:02] מחזיק בערך רבע ממניות הקונגלומרט החמוד הזה של קקאו שהוא גם כמובן יש לו את אפליקציית המסרים המיידיים הכי גדולה בקוריאה. אין קוריאני שלא משתמש בקקאו. פעילות אינטרנט גדולה, פעילות משחקים ענקית, פעילות קומרס, בנק, כל מה שצריך.
איציק: [00:24:22] הרבע שהוא מחזיק זה בערך 12 מיליארד דולר. ואיכשהו ביל גייטס ואשתו והקרן שלהם הצליחו להכניס אותו תחת המטריה שלהם. הוא הודיע השנה שהוא יתרום יותר ממחצית הונו במסגרת היוזמה של ביל גייטס, להביא טייקונים להשאיר כמה שפחות ליורשים וכמה שיותר לעולם.
איציק: [00:24:47] שזאת הייתה הודעה שבדרך כלל קוריאנים לא עושים. זה היה די ייחודי, אבל לקוריאני גם אין סבלנות, אז לקח לו חודשיים מאז שהוא הודיע על זה והחודש הוא כבר מימש מניות שלו בשווי בערך 450 מיליון דולר לטובת העניין הזה.
איציק: [00:25:03] הוא בחור בן 55, כל הכבוד, הוא בנה את החברה בעצמו, נראה גם צעיר בהרבה מגיל 55. יום אחד אני גם אגלה לכם מה הסוד של הצעירות הקוריאנית.
איציק: [00:25:17] נעבור לפרק של השקעות ועסקאות.
איציק: [00:25:21] קקאו נמצאת במלחמה, מלחמת עולם אפשר להגיד, בתחום הסחר, מכיוון שהמתחרה העיקרית, נייבר, היא השחקנית הכי גדולה בתחום הסחר האלקטרוני ואחריה קופנג, שזאת כמו שהזכרנו, אמזון הקוריאנית. וקקאו לא יכולה להרשות לעצמה להישאר פה יותר מדי מאחור.
איציק: [00:25:40] החודש היא מיזגה את פעילות האופנה שלה, היא עשתה ספין-אוף של פעילות האופנה שלה עם פורטל אופנה שנקרא זיגזג שהיא קנתה, שהוא בעצם הפורטל אופנה הכי פופולרי בקרב צעירים קוריאנים. זה גוף כזה שמקטלג בערך 4,000 שופינג מולס ומותגים, ועוזר לכל החבר'ה הצעירים לבחור את פריטי האופנה על פי כל מיני העדפות שלהם והקניות שלהם בעבר, וגם לעזור להם לשלם בקלות באמצעות אפליקציית תשלומים שהם פיתחו.
איציק: [00:26:10] העסק הזה כבר מגלגל כמעט מיליארד דולר, וזה פחות או יותר המחיר שקקאו שילמה עליו. וזה יעזור לקקאו קצת להתמצב ולהתייצב ליד המתחרות הגדולות שלה.
איציק: [00:26:22] בתחום המשחקים, קרפטון, שזה הפבלישר, המוציא לאור של המשחק המצליח פאבג'י, שזה שם ארוך ארוך שאתם לא בא לכם לשמוע וזה הקיצור שלו, היא מתכננת לגייס מיליארד דולר בבורסה של סיאול בהמשך השנה, לפי שווי מוערך של 18 מיליארד דולר.
איציק: [00:26:41] ב-2020 ההכנסות של החברה הגיעו לשיא של 1.5 מיליארד דולר ומציב אותה בשלישייה הראשונה של חברות המשחקים הקוריאניות שמוכרות בסדר גודל של המיליארד פלוס, ליד נקסון ו-NCsoft.
איציק: [00:26:55] קבוצת SK, אין חודש שאנחנו לא איתם עם פעילות, אני חושב שהקבוצה הכי דינמית בקוריאה בתחומים של מיזוגים ורכישות. היא רוכשת 16% מקבוצת הקימונאות הגדולה בווייטנאם, וינקומרס, תמורת 400 מיליון דולר.
איציק: [00:27:12] עוד בקבוצת SK, החברה מכרה 40% מהחברה הבת SK Lubricants, שדיווחנו על העסקה בחודש שעבר. הקונה היא קרן הפרייבט אקוויטי הקוריאנית IMM, קרן מאוד מצליחה.
איציק: [00:27:29] והתמורה היא מיליארד דולר ל-40% מהחברה. החברה שנמכרה יצרנית הגדולה ביותר בעולם לשמנים באיכות גבוהה. היא הרוויחה השנה שעברה טיפולית כרבע מיליארד דולר. מה שיפה ומעניין בחברה שכבר ב-2010 היא פיתחה שמנים לרכבים חשמליים, שמנים באיכות מאוד מאוד גבוהה. והשמנים האלה כנראה הופכים להיות שמנים במחסור, מכיוון שהרכבים החשמליים דורשים שמנים באיכות גבוהה שבהם משתמשת החברה שמייצרת אותם ושמה אותם במהלך הייצור של הרכב. זה לא שמנים שבשנים הקרובות אנחנו נראה את עצמנו הולכים ומחליפים במוסך או בתחנת דלק, כך שהם צריכים להיות באיכות מאוד מאוד גבוהה, וזה חלק גדול מהווליו של החברה.
איציק: [00:28:21] מה עושים עם ה-240 מיליון דולר… סליחה, מה עושים עם המיליארד דולר האלה? קבוצת SK נמצאת היום, היא ה-latecomer בתחום של סוללות לרכב והיא כרגע עושה כל מה שהיא יכולה במהלך אגרסיביים וגם חוצפניים כדי להיכנס לשוק הסוללות לרכב כמה שיותר וכמה שיותר מהר וכמה שיותר אגרסיביות והשקעות. התחום הזה בכלל הופך להיות אחד מתעשיות העתיד של קוריאה ואנחנו רואים את כל השחקנים מגיבים באגרסיביות ובאינטנסיביות, גם בהשקעות וגם בדברים אחרים. אנחנו רואים את זה גם בתחום של כמה שהם שומרים על העובדים שלהם וכמה שהם מתגמלים את העובדים שלהם וכולי וכולי.
איציק: [00:29:10] בתחום הזה של סוללות לרכב, LG הגישה תביעה בארצות הברית כנגד SK על גניבת סודות מסחריים והפרת פטנטים בתחום של סוללות לרכב. ואנחנו היינו חודש שעבר על סף החלטה של זה לא בית משפט, איזה ועדה לסחר הוגן בארצות הברית.
איציק: [00:29:30] היינו על סף החלטה ש-SK תהיה מנועה למכור סוללות לרכב בארצות הברית ב-10 השנים הקרובות. וכולנו היינו בטוחים שזה כבר נחרץ. אבל בסוף הם הצליחו להגיע לאיזושהי פשרה ו-SK שילמה ברגע האחרון 1.8 מיליארד דולר ל-LG ונחלצה באור שיניה מהדבר הזה שהיה הופך אותה… היה מכניס אותה לבעיה אסטרטגית משמעותית.
איציק: [00:29:54] כעת שהעסק הזה מאחוריה, SK מתפנה להמשיך את תוכנית ההשקעות האגרסיבית שלה לבניית מפעלים בארצות הברית. ארבעה מפעלים שמתוכננים בהשקעה של כ-5 מיליארד דולר, אחד מהם כבר עובד. אבל בסך הכל יעמדו בג'ורג'יה ארצות הברית ארבעה מפעלים שיפיקו סוללות בתפוקה של 21.5 ג'יגה-וואט לשעה.
איציק: [00:30:17] LG כמובן לא נותרת ללא מענה. במקביל לכל התהליך הזה, היא הכריזה על מיזם משותף עם יצרנית הרכב ג'נרל מוטורס. שניהם יקימו מפעל סוללות שני בטנסי בארצות הברית, בהשקעה של 2.3 מיליארד דולר.
איציק: [00:30:32] עוד בתחום של הרכבים החשמליים, פוסקו שהיא יצרנית קונגלומרט קוריאני בפני עצמו ושחקנית מתכות וחומרי גלם מתוחכמים, תקים מפעל קוריאני לייצור של ליתיום. ליתיום הוא חלק משמעותי בסוללות הליתיום-יון שהם הסוללות שמשמשות את הרכבים החשמליים.
איציק: [00:30:52] עד כה, זה מהלך אסטרטגי ברמה הלאומית. עד כה ליתיום, רוב הליתיום, 99% ממנו היה מיובא לקוריאה, בעיקר מארצות הברית ומדרום אפריקה וכולי.
איציק: [00:31:04] המתחרים הסינים משתמשים בליתיום שהוא מתוצרת סין, והעניין הזה שאין אספקה מקומית בהחלט משפיע על היכולת התחרותית של הקוריאנים.
איציק: [00:31:15] המטרה של פוסקו להגיע בסופו של דבר להפקת ליתיום שיסופק לסוללות לכמיליון מכוניות בשנה.
איציק: [00:31:23] סמסונג C&T, שדיברנו עליה כשדיברנו על על קבוצת סמסונג, זו חברת בנייה מאוד מאוד גדולה. היא הכריזה לפני לא מזמן שהיא מתנתקת מבנייה של מפעלים, מפעלים לייצור אנרגיה שמונעים או משתמשים בפחם והיא עוברת רק לאנרגיות ירוקות. ובשביל להמחיש את העניין הזה, היא בוחנת כרגע בנייה של שלושה שדות סולאריים בארצות הברית, בטקסס, בעלות משוערת של בערך 700 מיליון דולר. זה כאילו מאותת לשוק שההחלטות, או בעצם מאותת להנהלות הבכירות שכל ההחלטות באמת מתבצעות.
איציק: [00:32:02] סמסונג דיספליי, שהוא המתחרה של סמסונג של LG דיספליי בפאנלים של שטוחים, החזיקה עד לא מזמן 13% מענקית הזכוכית האמריקאית קורנינג, שהאמת זה אפילו ברח, אני לא זוכר שאי פעם ידעתי את זה. החודש היא החזירה לחברה האמריקאית 4% מהמניות וקיבלה 1.6 מיליארד דולר תמורתם.
איציק: [00:32:27] תזכרו שבקבוצת סמסונג חייבים להעלות למעלה חלק מה… חלק גדול מהמזומנים מכיוון שיש פה 7 מיליארד דולר לשלם מיסים בחמש שנים הקרובות ואנחנו נראה הרבה דיבידנדים, הרבה מימושים כדי לאפשר למשפחת סמסונג לשלם את החובות שלה לחברה.
איציק: [00:32:48] עד כאן להפעם. נעמתם לי מאוד. אתם מוזמנים להוסיף את הפודקאסט הקוריאני לאפליקציית הפודקאסטים שלכם. אתם יכולים גם להירשם לירחון קוריאה לעסקים באתר של קבוצת יונאקו.
איציק: [00:33:00] כיף גם לראות אנשים שנרשמים לבלוג שלי, הקוריאנים. כל מה שצריך זה להקיש "הקוריאנים" בעברית או איציק יונה ולסמוך על גוגל, הוא כבר יקח אתכם אליי.
איציק: [00:33:10] תוכלו גם כמובן לכתוב לי אם אתם רוצים להתחבר ונחבר אתכם, או כמובן אני זמין עבורכם לכל מה שקשור לקוריאה ומסובך מספיק וכמובן חוקי.
איציק: [00:33:20] המייל שלי הקצר זה IY בשביל איציק יונה, שטרודל יונאקו Y-O-N-A-C-O נקודה קום. IY at yonaco.com.
איציק: [00:33:31] תודה רבה לדן קריבולוטי, היועץ הבכיר ביונאקו תל אביב על התמיכה בכל העריכה של הפודקאסט והביצוע הטכני. ותודה רבה רבה לצוות שלנו בסיאול על העבודה המשותפת ועל התמיכה ביום יום.
איציק: [0-3:33:48] אני הייתי איציק יונה וזה היה הפודקאסט הקוריאנים לחודש מאי 2021. חודש טוב.
פרק 10: בשורה לנוודים דיגיטלים ואקזיט מרשים בישראל לקרן קוריאנית
המשפחה השלטת בסמסונג תשלם את מס הירושה הגבוה מעולם ומשפחות אחרות כבר מתחילות לארגן מחדש את הקונגלומרטים שלהן. תחום הסוללות לרכב מושך המון כסף וגם מלחמות עסקיות. (אורך הפרק 34:03)
45:00 דקות
פרק 12: סטירה סינית מצלצלת עד בריסל והרכישה הגדולה מעולם בקוריאה
המשפחה השלטת בסמסונג תשלם את מס הירושה הגבוה מעולם ומשפחות אחרות כבר מתחילות לארגן מחדש את הקונגלומרטים שלהן. תחום הסוללות לרכב מושך המון כסף וגם מלחמות עסקיות. (אורך הפרק 34:03)
45:00 דקות
יענין אותך גם
ראיון משודר על מצב העסקים והקורונה בקוריאה – וגם הזמנה!
ההזמנה – בסוף הפוסט. חודשיים של מלחמה קוריאנית בקוריאה , זה זמן טוב לסיכום ביניים למצב, בראיון ליואב סדן מ"מדברים אסיה". רק לשים פליי ולשמוע. לעדכון היומי על מלחמת קוריאה בקורונה – כאן וגם – קבלו הזמנה להשתתף בעדכון וירטואלי מקוריאה שתקיים קבוצת יונאקו בשיתוף אגוד לשכות המסחר ביום שלישי הקרוב. מומלץ במיוחד למי שעובד […]
היום יום ה קימצ'י – הפלאפל של קוריאה
כשהגעתי לראשונה לקוריאה היה זה לאחר מגיפת הסארס שהכתה קשות באסיה ב-2002. שלט ענק קיבל את היוצאים משדה התעופה בברכת: ״Welcome to Kimchi Land!״. המארחים הקוריאנים שלי היו גאים, קימצ'י הזורם בעורקיהם שבזכותו פסח הנגיף באורח פלא על קוריאה. כנראה שלקורונה הוא מועיל קצת פחות. קימצ'י הוא המאכל הלאומי של קוריאה. כבר אלפי שנים אין […]
ירחון קוריאה יוני 20: קורונה מכה בחד-הקרן! ו"דיל חדש" לכלכלה
הידעת על קוריאה מגיע לנו מזל טוב! "ירחון קוריאה לעסקים" חוגג חמש שנים עם פרסום גיליון מספר 60. תודה רבה לכל הקוראים שלנו ולאלו שמקפידים לשלוח תודה, תגובה או המלצה. אתם נותנים לנו אנרגיה להמשיך ולשפר. תודה מראש למי שיישלח את הירחון עם המלצה לחבר –באמצעות הקישור כאן. גל שני או התפרצות מקומית? בתחילת מאי היו הקוריאנים […]
