מרכז הכנסים הגדול של העיר הקוריאנית הדרומית בוסאן אירח החודש בפעם ה-13 את כנס G-STAR של תעשיית המשחקים הדיגיטלית העולמית. במשך ארבעה ימים (נובמבר 19-16) הרשימו השחקנים בתעשייה האחד את השני, סגרו עסקאות ובילו במסיבות מושקעות. האירוע גדל במהלך שנותיו ביחד עם תעשיית המשחקים הקוריאנית – שהפכה מעצמה ומייצאת בשנה משחקים למחשב ולסמארטפון ביותר מ-3 מליארד דולר.
קצת היסטוריה – במשך שנים התקשו היצרנים היפנים למכור את קונסולות המשחקים שלהם (סגה, נינטנדו) בקוריאה שכן עד 1998 היה בקוריאה חרם על תרבות יפנית, כך שלא ניתן היה לשחק במשחקים עם כיתוב יפני או המכילים שירים יפנים וכדומה. מסיבה זו הקוריאנים התמקדו בפיתוח ובמשחק במשחקי מחשב (PC), שהכינו אותם היטב גם לעולם הסלולרי ולבניית תעשייה למופת. מזכיר קצת את החרם שהביא לבניית תעשיית הנשק הישראלית. בשנות העוני בהן לא כל אחד יכל לקנות מחשב, נפרסו בקוריאה עשרות אלפי חדרי משחקים שבהם מבלים עד היום בני נוער ומבוגרים שעות וימים במשחקי מחשב. יכולות המשחק האלה מופגנות כיום בפיתוח המשחקים ובליגות המשחקים העולמיות ראו להלן.
כך משיקים משחק חדש:
בכנס השתתפו 670 חברות מ – 30 מדינות שנפרסו ב – 2800 ביתנים וביקרו בו מעל 200 אלף מבקרים. ענקיות כמו Nexon ו- Actozsoft בנו מתחמים בגודל 300 ביתנים להצגת המשחקים החדשים שהשיקו. Netmarble – מלכת משחקי הסלולר – הקימה מתחם עם 260 עמדות שבהן יכלו המבקרים להתנסות במשחקים החדשים שהושקו. הכנס התחלק למתחם עסקים ומתחם משחקים – שבו ביקרו בני נוער ומבוגרים אדומי עיניים משעות של משחקים עוד מהבית.
המעבר למשחקים מבוססי בינה מלאכותית (VR) ומציאות מדומה (AR) נמשך גם השנה. בפינות ההדגמה קשה היה לראות את הפנים של הנסיינים התורנים שהיו מכוסות במשקפי מציאות מדומה והם מדברים אל עצמם ונעים באי נוחות. חלקם היו תלויים באויר במהלך ההדגמה, כמו זה למשל:
היכונו לדבר הגדול הבא – eSport
אבל הסיפור האמיתי הוא eSport. התעשייה הזאת צומחת במהירות בעיקר בקוריאה ומפתחות משחקים מקומיות כמו Actozsoft הכריזו על ליגות ספורט חדשות משלהן. מי שלא ראה איך זה עובד – מוזמן לראות כמה קטעי וידאו שצילמתי. מה שמתרחש באירוע כזה הוא שמשחק כמו FIFA, או כל משחק מחשב פופולרי אחר, הופך לאירוע להמונים שבו משחקות קבוצות או יחידים בליווי שדרנים משלהבים וקהל אצטדיונים מרותק. במשחק הישרדות אחד למשל משתתפים 100 יחידים על "אי" שנלחמים אחד בשני עד שמוכרז השורד האחרון. לומר את האמת -זה מיוחד וגם מתאים לקוריאנים העירוב הזה בין דמיון ומציאות. העסק הפך סופר- ויראלי וליגות eSport כבר פרוסות בעולם ויש גם ניצנים לליגה ישראלית. הייתה גם קבוצה ישראלית שזכתה במקום השמיני בגמר תחרות המשחקים העולמית שהתקיימה בכנס. הקוריאנים זכו כמובן במקומות הראשונים eSport זו גם פרנסה. הזוכה במשחק החדש שהשיקה חברת המשחקים Bluehole – קיבל 270 אלף דולר. זוכים במשחקים אחרים לקחו סכומים לא מבוטלים גם כן. שחקנים מקצועיים בתעשיה הזאת שמים לפעמים בכיס הקטן כדורגלנים מקצוענים.
המשחק הישראלי
איך אפשר בלי הנקודה הישראלית. חברות ישראליות הן שחקניות משמעותיות בתעשיית הפרסום הדיגיטלי העולמי. הצלחתה של תעשיית המשחקים הקוריאנית לא נעלמה מעיניהם – והן החלו לפתוח משרדים בקוריאה אחת אחרי השניה. אין תעשיה ישראלית שלה נוכחות בסדר גודל כזה בקוריאה. מספר חברות ישראליות הציגו בכנס ורבות ביקרו ופגשו לקוחות. עדיין לא ראינו את תעשיית המשחקים הישראלית מגיעה לקוריאה – נתן להניח שזה רק ענין של זמן.
חברות ישראליות שכבר ממוקמות בחצי האי (Bidalgo, IronSource, Appsflyer) ערכו מסיבה ציונית אליה הוזמנו חברים מהתעשייה לשתות ולקשקש. היה כייף לראות את דגל ישראל מקבל את האורחים לקול מוזיקה ישראלית. כבוד.
לסיכום – זה לא משחק ילדים. תעשייה רצינית עם הרבה מליארדים של דולרים שמעורבים.
מתעניין בעסקים עם קוריאה?
אשמח לסייע בכל ענין הקשור בעסקים עם קוריאה. צור איתי קשר כאן.
מעניין? הרשם וקבל את כל המאמרים החדשים ישירות למייל שלך.
"הקוריאנים" – נכתב מאז שנת 2006 על ידי איציק יונה, מנכ"ל קבוצת YONACO, המתמחה בייעוץ לעסקים עם קוריאה. איציק התגורר בקוריאה ומזה כ-17 שנה חולק את חייו בין קוריאה לישראל. בבלוג מעל 200 מאמרים המאפשרים הצצה אל חיי היומיום של סביבת העסקים בקוריאה.
[…] 26 בנובמבר 2017 המשחק הקוריאני הגדול […]
[…] אלפי מקצועני משחקים לכנס המשחקים הקוריאני הגדול – G*STAR. גם השנה התקיים הכנס בעיר החוף הדרומית בוסאן, במזג אויר […]
[…] תעשיית המשחקים הדיגיטליים הקוריאנית מייצאת בשנה במעל 3 מיליארד דולר. שלש החברות המובילות NCSoft, Netmarble, NEXON מוכרות בשנה ביותר ממיליארד דולר כל אחת. תעשיית המשחקים העולמית התכנסה החודש בעיר הדרומית בוסאן לכנס השנתי G-STAR. גם הישראלים לא נפקדו ובניהם איציק יונה, שמסכם במאמר מצולם על הדבר הגדול הבא במשחקים. לקריאה לחצו כאן. […]